Szervezeti és Működési Szabályzat 10/2019

Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 10/2019 (X.25.) önkormányzati rendelete

 Hatályos: 2022. 08. 09

Nyírkarász Községi Önkormányzat

Képviselő-testületének

10/2019(X.25.)

önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Nyírkarász Községi Önkormányzat Képviselő-testülete
az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,
a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján
a következőket rendeli el:

I.FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a Képviselőtestület és szervei és bélyegzői

 

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Nyírkarász Községi Önkormányzat

(2) Az Önkormányzat székhelye: 4544 Nyírkarász, Fő út 21.

(3) A Képviselő-testület szervei:

a) Nyírkarász Község polgármestere (továbbiakban: Polgármester) ,

b) Képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága (továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)

c) Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága (továbbiakban: Ügyrendi Bizottság)

d) Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal),

e) Nyírkarász Község jegyzője (továbbiakban: Jegyző).

(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a

„Nyírkarász Községi Önkormányzat” elnevezést.

(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász Község Képviselőtestülete” elnevezést.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász község Polgármestere” elnevezést.
(7) A Polgármesteri Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal” elnevezést és a bélyegző sorszámát.
(8) A Jegyző körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a „Nyírkarász Önkormányzat Jegyzője” elnevezést.

2.Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei

 

2. § Az Önkormányzat jelképei:

Nyírkarász község címere, zászlója, azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza.

3.Az Önkormányzat által működtetett médiaszolgáltatások és az Önkormányzat által kiadott sajtótermékek

 

3. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.nyirkarasz.hu

(2) Az Önkormányzat időszaki lapja a „Karászi Hírlevél”, amely időszakosan jelenik meg nyomtatott formában. Az Önkormányzat lapja ingyenes.

4.Az Önkormányzat kitüntetései

 

4. § (1) Nyírkarász Községi Önkormányzat által alapított kitüntetésekről, ezek adományozásának rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

II.FEJEZET

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADATAI-ÉS HATÁSKÖREI

5.Az Önkormányzat feladata

 

5. § (1) Nyírkarász Község Önkormányzatának költségvetési szervei – Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal, Nyírkarászi Óvoda, Idősek otthona Nyírkarász – alkalmazott alaptevékenységeinek kormányzati funkcióit az 1.számú függelék tartalmazza.

6.A Képviselőtestület átruházott hatáskörei

 

6. § (1) A Képviselő-testület által a Polgármesterre átruházott hatáskör- gyakorlások:

a) Önkormányzati tulajdonú ingatlan, ingóság szerzéséről, elidegenítéséről, illetőleg a tulajdonjog változással járó minden más jogügyletről, használatba adásáról, vagy hasznosítási jogának átengedéséről, illetve megterheléséről, azon jelzálogjog létesítéséről, ingyenes átruházásáról, követelésről való lemondásról nettó 1.000.000.- Ft-ig a polgármester dönt.

b) hatósági szerződések, támogatási szerződések aláírása

c) közfoglalkoztatással összefüggő pályázatok benyújtásának, és a létszámra vonatkozó munkaerőigény benyújtását, közfoglalkoztatásban részt vevő dolgozók feletti munkáltatói jogkört, önkormányzati közfoglalkoztatás megszervezése, koordinálása,

d) a közüzemi szerződések (víz, szennyvíz, gáz, villamos energia, szilárdhulladék, telefon, internet) felülvizsgálata, szükség esetén a közbeszerzési értékhatárt el nem érő versenyeztetési eljárás lefolytatása, és ennek eredményeként a vonatkozó szerződések előkészítése, és aláírása.

e) az önkormányzati költségvetés végrehajtása során dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről, és arról tájékoztatja a Képviselőtestületet

f) meghatározza a helyiség-hasznosítások bármely jogcímen történő átengedésnek feltételeit, és a bérleti jogviszony létesítését engedélyezi, bérleti szerződések aláírása.

g) a foglalkoztatás elősegítése, vállalkozások letelepítése érdekében tárgyalások folytatása, előzetes kötelezettségvállalás

h) közterület-használati engedélyek kiadása, közútkezelői, tulajdonosi hozzájárulás kiadása, településképi bejelentés eljárás lefolytatása

i) az Önkormányzattal alkalmazásban álló, kormányzati funkción foglalkoztatott – Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény, a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó – munkavállalók vonatkozásában a munkáltatói jogok gyakorlását

j) az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek esetében a képviselőtestület hatásköre, a gazdálkodó szervezetek alapítása, illetve megszüntetése kivételével.

k) Dönt a közbeszerzési eljárás megindításáról.

l)
m) Dönt a külső szakértő bevonásáról, valamint a független hivatalos közbeszerzési tanácsadó igénybevételéről.
n) Meghatározza az előkészítéssel kapcsolatos feladatokat és az ezekhez kapcsolódó intézkedéseket.
o) A Bíráló Bizottság javaslata alapján dönt az eljárás fajtájáról.
p) Kijelöli a Bíráló Bizottság tagjait.
q) A Bíráló Bizottság javaslata alapján dönt az ajánlati / ajánlattételi / részvételi felhívás, valamint az ajánlati dokumentáció/ több szakaszból álló eljárásban a dokumentáció tartalmáról.
r) Meghívásos eljárás esetén a Bíráló Bizottság javaslatát követően, dönt a keretszámról, illetve az ajánlattételre felkérni kívánt személyekről / szervezetekről.
s) A Bíráló Bizottság javaslata alapján – figyelemmel a Korm. rendeletben és az adott projektre vonatkozó egyedi támogatási szerződésben foglaltakra- dönt a pótmunka elvégzéséről.
t) Ha az árubeszerzés vagy szolgáltatás becsült értéke nem éri el a huszonöt millió forintot, vagy az építési beruházás becsült értéke nem éri el a százötvenmillió millió forintot, a bíráló bizottság javaslatára kijelöli azt a szükséges számú ajánlattevőt, akinek ajánlatkérő egyidejűleg, közvetlenül írásbeli ajánlattételi felhívást küld.
u) A Bíráló Bizottság javaslata alapján dönt az ajánlatok érvényessége, érvénytelensége, az ajánlattevők alkalmassága, alkalmatlansága, kizárása tekintetében.
v) Dönt az eljárás eredményéről.
w) amit a Képviselőtestület külön önkormányzati rendeleteiben és a Közbeszerzési Szabályzatban a hatáskörébe utal.
x) gördülő fejlesztési tervhez nyilatkozat megadása,
y)az iskolai körzethatár és pedagógia szakszolgálat kijelölés véleményezés,
z)önkormányzat javára bejegyzett jelzálogtörlés engedélyezése
(2) A Pénzügyi Bizottság feladatai, a Képviselőtestület által átruházott hatáskör-gyakorlások:
a) a Polgármester vagy a Jegyző felkérésére közreműködnek az önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek a kidolgozásában, véleményezik azokat,
b) az önkormányzat és intézményeinél véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló tervezeteit,
c) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
d) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati figyelem érvényesítését, köteles vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közölni,
e) véleményezi a gazdasági program tervezetét,
f) figyelemmel kíséri a helyi településfejlesztés és településrendezés aktuális feladatait, javaslatot tesz ezek tárgyában
g) Polgármester általi eseti megbízás alapján eljárást folytat a kijelölt tárgyban, témában,
h) kezdeményezheti a hatályos rendeletek, határozatok felülvizsgálatát, módosítását.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladatai, a Képviselőtestület által átruházott hatáskör-gyakorlások:
a) ellátja a Polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatai nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,
b) kivizsgálja a Polgármester és az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének, valamint méltatlanságának megállapítására irányuló kezdeményezést és megállapításait előterjeszti a képviselő-testületnek döntésre,
c) ellenőrzi az önkormányzati képviselő a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételét, annak igazolását,
d) a Polgármester vagy a Jegyző felkérésére közreműködik az önkormányzati rendeletek és határozatok tervezeteinek a kidolgozásában,
e) ellátja a képviselő-testület ülésein a titkos szavazást, és a lebonyolításával kapcsolatos feladatokat,
f) elbírálja és dönt, a benyújtott a tűzifa támogatás megállapítása iránt benyújtott kérelmekről,
g) kezdeményezheti a hatályos rendeletek, határozatok felülvizsgálatát, módosítását.
 

7. § (1) A Képviselő-testület hatáskörének átruházására, illetve visszavonására helyi önkormányzati képviselő, Polgármester, Jegyző tehet javaslatot.

(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha azt a képviselő-testület 2/3-a, legalább öt fő kezdeményezi.

(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐTESTÜLET MŰKÖDÉSE

7. A Képviselőtestület összehívása, vezetése

 

8. § (1) A Képviselő-testületet a Polgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti az ülést.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 2 hónap időtartamot meghaladó távollét.

 

9. § (1) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(2) A Képviselő-testület ülését a Nyírkarász Fő út 21 szám alatt lévő Házasságkötő teremben tartja.

(3) A Polgármester dönthet arról, hogy ülést a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínre hívja össze.

(4) A Képviselő-testület éves munkatervet fogad el.

 

10. § (1) A Képviselő-testület összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés

a) tervezett időpontját,

b) helyszínét,

c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

d) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét.

(2) A meghívót a Polgármester írja alá.

(3) A Képviselő-testület az üléseit a jogszabályokban foglalt kötelezettségek végrehajtásának figyelembe vételével soros ülésként, egyebekben soron kívüli ülésként tartja.

(4) A meghívót és a napirendi pontok írásos előterjesztéseit, továbbá az azok megvitatásához szükséges egyéb információs anyagokat az ülés tervezett időpontja előtt legkésőbb 2 nappal kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. Mindezek megküldése kézbesítő útján (hivatalsegéd), akadályoztatása esetén elektronikus levélben történik.

(5) Soron kívüli ülés esetében ettől a Polgármester eltérhet, ekkor az ülés szóban, telefonon keresztül is összehívható.

(6) A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a Polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 2 nappal a Hivatalban lévő hirdetőtáblán és az önkormányzat hivatalos honlapján –www.nyirkarasz.hu- közzéteszi.

(7) Az ülésre meg kell hívni:

a) önkormányzati képviselőket

b) a Jegyzőt

c) a napirendi pont előterjesztőjét

d) a napirend alapján szükséges személyeket

e) akiknek a jelenléte az előterjesztés tárgyalásánál a Polgármester megítélése szerint szükséges.

(8) Az ülést határozatképtelenség miatt 3 napon belül változatlan napirenddel össze kell hívni.

 

11. § (1)1 Soron kívüli ülés összehívására a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó kezdeményezést, indítványt a Polgármesterhez lehet benyújtani.

(2)2 A Polgármester az indítvány kézhezvételét követő 15 napon belüli időpontra hívja össze a testületi ülést.

(3) A Polgármester soron kívüli ülést hívhat össze:

a) Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében,

b) Törvénymódosítás miatt szükségessé vált rendelet alkotás módosítás érdekében,

c) Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében,

d) minden olyan ügyben, amely soronkívüliséget követel.

 

12. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

 

13. § Az ülésvezető jogkörei:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat

d) szünetet rendelhet el,

e) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat

f) lezárja a napirendi pontok tárgyalását

g) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt, vagy bármely jelenlévőt

h) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;

i) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe

j) bezárja az ülést.

 

14. § A képviselő-testület ülésén kép és/vagy hangfelvétel készülhet.

8.A tanácskozás rendje, az ülés rendjének fenntartása

 

15. § (1) A napirendi pontonként:

a) a napirendi pont előadója kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;

b) a polgármester az előterjesztés felett a vitát megnyitja.

c) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;

d) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

e) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;

f) módosító javaslatok megtétele;

g) döntés a módosító javaslatokról;

h) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,

(2) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a Jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

(3) Az előterjesztések feletti szavazás során előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokat, javaslatokat kell egyenként szavazásra bocsátani, majd az előterjesztésben szereplő – esetleg már módosult, kiegészült – rendelet-tervezetet, határozati javaslatot. Szavazás előtt az előadó nyilatkozik, hogy egyetért-e a módosító, kiegészítő indítványokkal.

(4) A vitát a polgármester zárja le.

 

16. § (1) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

(2) Egy napirendi pont esetében egy helyi önkormányzati képviselő, vagy meghívott 3 alkalommal maximum 3 perc időtartamban lehet hozzászólni. A Jegyző jogszabálysértő döntés, vagy működés jelzése tárgyában az adott napirend esetében korlátlan időtartamban hozzászólhat.

(3) A Polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

(4) Az ülésen nem meghívottként megjelentek számára a hozzászólási jogot a Polgármester biztosítja. Egy napirendi pont esetében egy személy egy alkalommal maximum 2 perc időtartamban lehet hozzászólni.

(5) A tanácskozás rendjének fenntartása keretében:

a) a Polgármester figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, illetve a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,

b)a Polgármester megvonhatja a szót a hozzászólótól időn túli hozzászólás és a Képviselő-testülethez méltatlan személyeskedés esetén. Ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását súlyosan nehezíti, vagy lehetetlenné teszi, a Polgármester felszólíthatja a rendzavarót – a helyi önkormányzati képviselő kivételével – az ülésterem elhagyására.

(6) Az (5) bekezdés szerinti intézkedéseket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

9.Az előterjesztések

 

17. § (1) Az előterjesztés rövid, döntéshozást megalapozó, értékelő és elemző anyag, mely tartalmazza:

a) a Polgármester, a települési képviselők, a Jegyző, vagy képviselő-testület bizottsága által javasolt rendelettervezetet, határozattervezetet

b) beszámolót, tájékoztatót és indítványt.

(2) A helyi önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) Polgármester

b) alpolgármester

c) Jegyző

d) helyi önkormányzati képviselők

e) Bizottságok

(4) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról az a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(5) A tervezeteteket a Hivatal készíti el és – jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

(6) Egyes napirendi pontok fontosságára tekintettel a Polgármester, a helyi önkormányzati képviselő, a bizottság elnöke szóban vagy írásban sürgősségi indítványt terjeszthet elő, hogy a témát az adott ülésen a Képviselő-testület tárgyalja meg. A sürgősségi indítványról a Képviselő-testület a napirend elfogadása előtt egyszerű szótöbbséggel dönt. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, az ügyet nem tűzi napirendre.

10.Kérdezési jog

 

18. § (1) A helyi önkormányzati képviselők a Polgármesterhez, az Alpolgármesterhez, a Jegyzőhöz, a Bizottsági elnökökhöz önkormányzati ügyekben magyarázat felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek.

(2) A kérdéseket írásban is be lehet nyújtani a testületi ülést megelőzően legalább 3 nappal.

(3) A kérdésre a Képviselőtestület ülésén szóban, illetve ha a kérdés vagy ha az részletesebb vizsgálatot igényel, úgy 15 napon belül írásban kell érdemi választ adni.

11.Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

 

19. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) Az ülés összehívása során a rendes ülés összehívására vonatkozó szabályoktól el lehet tekinteni.

(3) Az alakuló ülés lehetséges napirendjei:

a) A Helyi Választási Bizottság tájékoztatja a választás eredményéről

b) Önkormányzati képviselők, Polgármester eskütétele

c) Az önkormányzati képviselők és a polgármester részére a megbízó-levelek átadása

d) Polgármester illetményének, költségtérítésének megállapítása

(4) Az alakuló vagy az azt követő rendes testületi ülés lehetséges napirendjei:

a. Szervezeti és Működési Szabályzat felülvizsgálata
b. alpolgármester megválasztása, eskütétele
c. alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének megállapítása
d. Bizottságok létrehozása
e. az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló rendelet felülvizsgálata

12.A döntéshozatali eljárás

 

20. § (1) A Képviselő-testület nyílt szavazása során a képviselők „igen”-nel vagy „nem”-mel közlik az adott javaslattal kapcsolatos döntésüket.

(2) A névszerinti szavazás során a Jegyző abc sorrendben felolvassa a megválasztott képviselők nevét, akik egymás után, felállva szóban az „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” kifejezés alkalmazásával szóban közlik döntésüket.

(3) Titkos szavazást előre elkészített szavazólap és urna felhasználásával kell lebonyolítani, úgy hogy a szavazólapon az „igen”, „nem”, „tartózkodom” kifejezés szerepel. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül.

 

21. § (1) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után a Polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(2) Ha a Képviselő-testület az (1) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, vagy szavazategyenlőség alakul ki, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:

a) törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,

b) önkormányzat működőképességének megőrzéséhez szükséges döntés.

(3) Minősített többség és név szerinti szavazás szükséges a döntéshozatalhoz az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi ügyekben:

a) a hitelfelvétel,

b) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűnésének elhatározása,

c)

d)

(4) A Polgármester, ha a képviselőtestület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselőtestület a benyújtástól számított 15 napon belül dönt.

 

22. § (1) A határozat – a jogszabályban meghatározottakon túl – tartalmazza

a) a Képviselőtestület döntését,

b) a végrehajtására szolgáló határidőt és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A rendelet-tervezetet az előterjesztések tartalmi követelményeinek megfelelően kell elkészíteni.

(3) A Képviselőtestület határozatának megjelölése:

NYÍRKARÁSZ KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK

…./…év (…hó..nap)

h a t á r o z a t a

az ügy megnevezése-ról/ről

 

23. § (1) Rendeletalkotást kezdeményezhetnek:

a) a Polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a helyi önkormányzati képviselők egynegyede,

d) a Bizottságok,

e) a Jegyző,

(2) A Jegyző az önkormányzati rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(3) A kihirdetett önkormányzati rendelet 5 napig tekinthető meg a hirdetőtáblán, ezt követően a megtekintést a Jegyzőtől kell kérni.

(4) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

(5) A Jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet.

(6) A Képviselőtestület rendeletének megjelölése:

NYÍRKARÁSZ KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
KÉPVISELŐTESTÜLETÉNEK

…./…év (…hó..nap)

ö n k o r m á n y z a t i r e n d e l e t e

az ügy megnevezése –ról,-ről

13.A jegyzőkönyv

 

24. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv– lehetőség szerinti hangfelvétel, de alapvetően a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján – készül. A jegyzőkönyv egy példányát – kivéve a zárt ülés külön jegyzőkönyvét – a Jegyzőnek az érdeklődők számára hozzáférhetővé kell tenni.

(2) A jegyzőkönyv a Jegyző ügyfélfogadási idejében bármikor megtekinthető, illetve arról a vonatkozó jogszabályok szerinti díj megfizetése ellenében másolat kérhető.

14.A közmeghallgatás

 

25. § (1) A Képviselő-testület legalább évente egyszer közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját a közmeghallgatás tervezett időpontja előtt 5 nappal a Hivatal hirdetőtábláján, és az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

(2) A kérdések, javaslatok megfogalmazására legfeljebb 5 perc, az ismételt hozzászólás esetén egy alkalommal további 1 perc áll a rendelkezésre.

(3) A Polgármester a közmeghallgatáson

a) figyelmezteti a hozzászólót

aa) hogy kizárólag a helyi közügyeket érintő kérdések és javaslatok megfogalmazására van lehetőség,

ab) a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

b) rendre utasíthatja azt, aki méltatlan magatartást tanúsít,

c) megvonhatja a szót attól a hozzászólótól, aki a fenti pontokban foglalt rendzavaró magatartást megismétli,

d) ismételt rendzavarás esetén a rendzavarót – a helyi önkormányzati képviselő kivételével – a teremből kiutasíthatja, vagy ha a termet önként nem hagyja el, kivezettetheti.

(4) A közmeghallgatáson a felszólaló személy hozzászólása előtt közli a nevét, a lakcímének nyilvánosan történő ismertetésére viszont nem köteles.

(5) A hozzászóló kizárólag felszólalásának időtartama alatt minősül közszereplőnek, róla kép-és hangfelvétel egyéb esetben nem készülhet.

IV.FEJEZET

A KÉPVISELŐTESTÜLET SZERVEI

15.A Polgármester

 

26. § A Polgármester tisztségét főállásban látja el.

 

27. § A Polgármester ügyfélfogadást tart: Hétfő: 8.00 órától 15.00 óráig

 

28. § (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a Polgármester

a)Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében
b)Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében döntést hozhat.
(2) A Polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan
a) Önkormányzati pályázathoz szükséges döntés meghozatala érdekében
b) Önkormányzat működő képességét biztosító határidős döntés meghozatala érdekében
döntést hozhat,
C) Vészhelyzetben a költségvetési tartalék terhére kötelezettséget vállaljon.
(3) A Polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozzon.
Az Alpolgármester
 

29. § A Képviselő-testület a polgármester javaslatára tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.

16. A Jegyző

 

30. § (1) A Jegyző ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára a helyi önkormányzatokról szóló törvény, illetve más jogszabály megállapít. A helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott – a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó – jelzési kötelezettségének a döntés meghozatala előtt, vagy ha az később jut a tudomására a tudomásra jutástól számítva haladéktalanul tesz eleget.

(2) A Jegyzőt eseti távolléte esetén az általa kijelölt köztisztviselő helyettesíti.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Polgármester által kijelölt személy látja el.

(4) A Jegyző ügyfélfogadást tart: Kedd: 08.00 órától – 15.00 óráig

17.A Bizottságok

 

31. § (1) A Képviselő-testület 2 állandó bizottságot hoz létre, Pénzügyi Bizottság és Ügyrendi Bizottság megnevezéssel.

(2) Az állandó bizottság 3-3 tagból áll, a bizottsága elnöke és 2 tagja önkormányzati képviselő.

(3) A bizottsági tagok külön javadalmazásban nem részesülnek.

(3) A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a választójogának elvesztésével,

c) összeférhetetlenségének kimondásával,

d) a bizottság megszüntetésével,

e) felmentéssel,

f) visszahívással, vagy

g) a bizottsági tag halálával.

(4) A Képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5) A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságai szükség szerint üléseznek, melyekről lehetőleg 2 nappal korábban meghívóval tájékoztatni kell a bizottság tagjait. A meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 2 nappal a Hivatalban lévő hirdetőtáblán és az önkormányzat hivatalos honlapján –www.nyirkarasz.hu- közzéteszi.

(6) A bizottság nyílt ülésére írásban meg kell hívni a tárgyalandó témában érintetteket, a jegyzőt és az előterjesztést készítő személyt.

(7) A bizottságok együttes ülései akkor határozatképesek, ha az érintett bizottságok külön-külön is határozatképesek. Együttes ülésen a szavazást bizottságonként külön-külön kell megtartani.

(8) A képviselői vagyonnyilatkozatokba a polgármesteri hivatalban ügyfélfogadási időben a Ügyrendi Bizottság elnökének, akadályoztatása esetén az általa írásban kijelölt bizottsági tagnak a jelenlétében lehet betekinteni.

(9) A vagyonnyilatkozat ellenőrzésével kapcsolatos kezdeményezésnek a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Amennyiben az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a bizottság elnökének javaslatára az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a bizottság a kezdeményezést.

18.A Polgármesteri Hivatal

 

32. § (1) Hivatalos elnevezése: Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal

(2) A Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzatát a Képviselő-testület által elfogadott külön határozat tartalmazza.

(3) A Nyírkarászi Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási rendje:

Hétfő: 7.30 órától – 16.00 óráig
Kedd: 7.30 órától – 16.00 óráig
Szerda: ügyfélfogadás nincs
Csütörtök: 7.30 órától – 16.00 óráig
Péntek: ügyfélfogadás nincs.

19.A képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

 

33. § (1) A helyi önkormányzati képviselő az ülésről való távolmaradását a polgármesternek, vagy az ülés vezetőnek köteles bejelenteni.

(2) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit – különösen: vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség elmulasztása, összeférhetetlenség vizsgálata, személyes érintettség jelzésének elmulasztása – megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható. A tiszteletdíj csökkentéséről a Képviselő-testület bármely tagjának indítványa alapján a Képviselő-testület egyszerű többséggel határozattal dönt.

(3) Ha a helyi önkormányzati képviselő, a bizottság tagja, a képviselőtestület, illetve a bizottság üléséről távol van, az adott havi, tárgyhavi tiszteletdíj nem illeti meg. A képviselő-testület, bizottság üléseiről igazoltan csak legkésőbb az ülést megelőző nap 16.00 óráig szóban vagy írásban a polgármesternek, bizottság elnökének történő bejelentés alapján lehet távol maradni.

(4) A képviselő az ülés megkezdésekor köteles a polgármesternek bejelenteni, ha az ülés közben ideiglenesen vagy véglegesen eltávozik. Igazolatlan hiányzásnak számít, ha a képviselő testületi ülés közben indoklás vagy a polgármesternek történő előzetes bejelentés nélkül véglegesen távozik az ülésről.

(5) A távolmaradás tényét és annak igazoltságát a bizottsági ülés esetén a bizottság elnöke, a képviselő-testületi ülés esetében a polgármester a jelenléti íven rögzíti. A (3) bekezdésben foglaltak e

llenőrzése az üléseken készült jelenléti ívek illetve az ülésekről készült jegyzőkönyvek alapján történik, melyben fel kell tüntetni a képviselő érkezésének és távozásának pontos idejét.

V.FEJEZET

20.A települési roma nemzetiségi önkormányzat működésének biztosítása

 

34. § (1) Az Önkormányzat Nyírkarász Község területén működő és a hatályos jogszabályok alapján megválasztott és megalakult települési roma nemzetiségi önkormányzat részére térítésmentesen 1 db helyiséget, és a közüzemi díjának a költségeit, a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és ezzel járó költségek viselését biztosít.

(2) A működés biztosításának részletes szabályai együttműködési megállapodásban kerül megállapításra.

VI.FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

35. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Képviselőtestület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2017. (III.30.) önkormányzati rendelet.

K.M.F.

Szalmási József Matyi Andrásné
polgármester jegyző
Jelen rendelet kihirdetve 2019. október 25 napján.
Matyi Andrásné
jegyz